Виникнення поняття натурального числа
Виникнення поняття натурального числа — питання загальної історії культури. Розвиток цього поняття ми, звичайно, не можемо простежити за безпосередніми джерелами.
Стародавня писемна математична пам’ятка, яка дійшла до нас, — папірус Рінда (або Райнда) переписаний єгипетським переписувачем Ахмесом близько 1900—1800 рр. до н. е., — свідчить про те, що і в той далекий час єгиптяни були обізнані з діями не тільки над цілими, а й над дробовими числами.
Порівняно недавні дослідження дають змогу зробити висновок, що рівень арифметичної культури вавилонян за 2—3 тис. років до н. е. був досить високий. Відомо, що первісні люди з’явились на Землі понад 2 млн. років тому. Однак тільки за 4—5 тис. років до н. е. ми зустрічаємо перші писемні пам’ятки математичних знань.
Натуральне число — одне з найдавніших понять, і всі культурні народи, у яких була писемність, уже мали уявлення про число і ту чи іншу нумерацію, були знайомі з найпростішими арифметичними діями. Безпосередніх відомостей про це немає, однак про виникнення лічби і початкові стадії утворення арифметичних понять свідчать:
- Дані етнології, які стосуються відсталих у культурному відношенні народів. У деяких місцях земної кулі — в Африці, у центральній частині Південної Америки, Австралії, на деяких островах збереглися племена, які мають дуже низький рівень розвитку. Де-не-де й досі зберігся навіть первісний спосіб життя. Вивчення таких племен, їх мов, мистецтва дає змогу з’ясувати багато «білих плям» нашої власної стародавньої історії і допомагає дізнатися, як лічили в сиву давнину.
- Різні історичні пам’ятки: художні вироби, наскальні малюнки, написи на руїнах старих будівель. Наприклад, аналіз унікальної колекції художніх виробів з палеолітичної стоянки Мальта на річці Бєлой, притоці Ангари, яку зібрав під час розкопок професор М. М. Герасимов, показує, що принаймні в пізньому палеоліті мали існувати вже порівняно розвинуті системи лічби і поняття про такі числа, як 5, 7, 10.
- Результати вивчення, з одного боку, народних переказів, казок, прислів’їв і приказок, а з другого — мови культурних народів, яка зберігає багато слідів давнини, слідів тих часів, коли ще не вміли писати.
- Спостереження за дітьми, коли вони навчаються говорити і лічити. Кожна дитина, розвиваючись, ніби повторює розвиток усього людства. Звичайно, цей процес відбувається дуже швидко: той шлях розвитку, на який людству потрібні були тисячі століть, дитина проходить за роки і навіть місяці.
Порівнюючи відомості, взяті з цих чотирьох джерел, можна приблизно відтворити картину того, як опановували лічбу наші далекі предки.
Джерело: О. І. Бородін. Історія розвитку поняття про число і системи числення.